onsdag 1 april 2020

Skolans filsås

Skolans filsås

Minns ni den kalla dillsåsen man fick i skolan, ja precis den man dränkte tallriken med. Detta recept blir precis som skolans fisksås, sååååå god!


Hej hej, Då vart det onsdag igen, halva veckan har redan gått. Jag som nyss tyckte att det var måndag ju. Idag ska Nomi ta hem tre kompisar från skolan, det är.


Minns att man alltid fick kall filsås man alltid fick till panerad fisk i skolan ? Minns du den kalla, vita såsen som man alltid fick till fiskpinnarna i skolan ? En filbaserad sås, utan några tydliga smaker egentligen… Det låter otroligt. Den där kalla dillsåsen som serverades till skolans panerade fisk får det att vattnas i munnen på många, här är receptet, matbricka och dubbla dricksglas får.


Skolans filsås

Just receptet med ” skolans fisksås” som jag kallar det är ett av mina mest populära. Dagens middag, en riktig klassiker från skol-tiden, fiskpanetter med filsås. Såhär gör jag min fil-sås : dl.


Gjort liknande sås men då hade jag ungefär samma i fast utan socker och med msk vanlig senap i. Blandade även med lite cremefraiche. Jag hade i tärnat äpple, jättegott! Stekt fisk, kall sås och potatis var mångas favorit i skolan. Här är receptet på den goda såsen!


Har ej hittat nått recept på nätet. Lät filen rinna av lite i ett kaffe filter för lite krämigare sås. Liten gnutta socker, vitpepper och salt. Jag saknar och älskar verkligen den här såsen!


Ni vet den vita såsen med kryddor och troligen finhackad salladsgurka i. Min styvson kom hem igår och pratade lyriskt om filsåsen de fått till panerad fisk på skolan. Någon som minns den kalla sås som serverades till panerad fisk i skolan ? Den här påminner om den, och är riktigt god.


Recept från menyn i förskolan och skolan. Teriyakigryta med vitkål: Fisk med pizzasmak. Vanstakökets filsås : Coleslaw: Färsk inlagd gurka: Länkar. Skolmaten för Kilafors skola.


Skolans filsås

Kikärtsbiff, filsås, potatis. Jag är inne i en riktigt paneradfisk med filsås period. Kommer ihåg när man fick det i skolan. Man åt så mycket att man var tvungen att.


Nu har jag äntligen hittat ett! Idag blev det en tidig lunch då jag jobbar till 22. Det blev fisk med potatis och skolans filsås, så gott!


Skolans kalla sås dl gräddfil dl filmjölk 1. Husets stekta fisk med rosa filsås. Maten som serveras i Råda skola är tillagad på plats. Vi lagar cirka portioner skollunch.


Fiskpanetter serveras bland annat som skolmat i svenska skolor och ofta tillsammans med potatis och remouladsås eller filsås. Idag såhär på internationella kvinnodagen har jag gjort väldigt mycket nytta.


Rhode Islandsås är favoritdressingen som du snabbt rör ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.