tisdag 26 december 2017

Smörja in trä med rapsolja

Jag brukar använda rå linolja till allt trä. Den härdar med tiden, och jag tycker att det luktar gott, men smaken är ju olika. Jag tror inte att någon olja härsknar mer än någon annan faktiskt, men att smörja med matolja skyddar.


Har en kompis som pratade om att hon hade oljat in sin träbänkskiva med matolja. Fördelarna med dessa är att de är tillgängliga, billiga och lätta att arbeta med. Inlägg om rapsolja skrivna av MrsUniversum. Men de har också nackdelar.


Jag gned in med en lite bomullstrasa och polerade efter med. Den kan till exempel användas för att smörja gnekande dörrar. Dessa insekter äter trä och kan inte bara förstöra möbler utan. Om man verkligen vill vara udda kan man smörja med sniglar som på vagnshjul förr i tiden :) Svara Citera.


Smörja in trä med rapsolja

Jag nödsmorde med rapsolja vid ett tillfälle i vintras. Olja in matredskap av trä. Gör det själv Sök på utsidan. Båda två får efter varje vandring en smörjning med antingen majs- eller rapsolja.


Jag tycker att riktigt trä ger en varmare känsla än sten. Efter det fortsatte jag att arbeta med svampen och gnuggade in oljan i träet. Medan oljan tränger in i träet hjälper bivaxet till. Smörj sedan in metallen med en vegetabilisk olja från köket, exempelvis rapsolja.


Trähandtag kan smörjas med valfri vegetabilisk olja. Först kanske jag ska etablera vad som menas med ändträ och liggande trä. En skärbräda av liggande trä är helt enkelt en bräda.


Använd matolja att smörja me det går precis lika bra som smörjolja! Jag använder rapsolja löpande. En kompis farsa kör med rapsolja från mataffären.


Hans kunskap värderas ofta högt och han skriver med detta språk i alla inlägg på den senaste tiden. Smörja in bilen i rapsolja, olivolja. TVn och låt det dra in i huden.


Bivax, tjära, naturliga oljor såsom rapsolja och olivolja och animaliska naturfetter (lanolin, talg) är ok. Det är bättre att smörja med matolja än med vaselin. Vad ska man smörja in kullager med som man har hemma. All typ av olja går fint, motorolja, låsolja, rapsolja.


Smörja in trä med rapsolja

Jag gjorde en blandning med två tredjedelar bivax och en del rapsolja. Bivaxet smälte jag tillsammans med. Fettet som blev över kan användas till att smörja.


Som att badda ansiktet med ansiktsvatten och sedan smörja in ansiktet med något för. Den olja man kanske främst förknippar med ytbehandling av utvändigt trä är linolja, som framställs ur linfrö. Linolja är kemiskt sett en blandning av.


Smörja in trä med rapsolja

Min dotter har haft problem med sköra slemhinnor i näsan och fick av läkaren rådet att smörja in med AD-droppar i olja. Går det på ett enkelt sett att smörja upp så de glider lite lättare?


Jag skulle köra med stearin. Kan inte tänka mig att träet skulle kunna skadas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.