torsdag 30 mars 2017

Torsk äggsås

Stekt torsk gör man enklast i ugn. Hårdkokta ägg och hackad färsk persilja tillsammans med den lena såsen och den kokta potatisen blir en himmelsk kombination.


Snabblagad torsk som tillsammans med äggsås passar både till vardag och fest. En populär och klassisk fiskrätt. Koka upp en kastrull med vatten som du saltar lätt.


Ett populärt recept på klassisk äggsås som passar till kokt vitfisk, som exempelvis torsk, sej eller hokifilé. Istället för torsk kan du ta sej eller annan fisk. Välj helst kravmärkt eller. Precis som på mormors tid.


Kan bli en festrätt om man väljer den fina torskryggen. Bechamelsås med hackad kokt ägg toppad med hackad persilja. En vit sås med hackat ägg. Lägg i en ugnsfast form i lagom storlek.


Skär äggen i äggskärare en gång på ledden och en gång på tvären. En klassisk favorit av stekt torsk med äggsås och broccoli.


Såsen görs genom att koka äggen hårda och sedan spola dem kallt. Förbered såsbasen och blanda ned. Lättlagat och gott : Torskrygg med äggsås på grönsaksbädd.


Servera torsken med ärtor och kokt potatis. Fisk och skaldjur passar ofta bra ihop med ägg. Särskilt bra passar en äggsås till kokt torsk.


Hårdkoka äggen: Lägg äggen i en kastrull och fyll på med vatten så att det precis täcker. När vattnet börjar koka tar det ca 8-min tills. Till kvällsmat blev det något som jag aldrig lagat men länge tänkt. Johan har hintat det många gånger.


På menyn finns den ugnskokta torsken med räkor och ägg. En festlig och läcker rätt som du snabbt slänger ihop. Inspirationskälla är Per Morberg.


Du använder en gammal webbläsare som vi saknar stöd för. Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare då sidan inte fungerar korrekt i din nuvarande version. En sån klassiker som är så otroligt god och.


Torsk äggsås

Smält smöret i en kastrull och vispa ner mjölet. En äggsås som bara görs på mjölk och ingen grädde blir lätt smaklös. Hemligheten till god smak är kycklingbuljong och. Kokt torsk eller sej med äggsås.


Sist jag gjorde denna rätt var med kokt torsk, vilket jag inte gillade alls. Men stekt tork däremot, då var det en riktig hit! Mina föräldrar var barnvakt till Sixten och Betty och Sixten beställde fisk.


Min mamma har sagt gång att det här med torsk i äggsås har hon inte smakat. Sila av 1½ dl av buljongen till sås. Gör sedan äggsås : Vispa ner maizenaredning i den kokande buljongen.


Tillsätt grädde, ägg och hackat. Idag på jobbet serverade jag rimma kokt torskrygg med äggsås. Bland det mest omtyckta i kategorin husmanskost enligt många av er och jag instämmer (lite grann). Bäst blir den om du kokar torsken i ugnen som i det här receptet.


Torsk äggsås

En riktig klassiker bland fiskrätterna. Under tiden svänger du ihop äggsåsen. Jag mins att vi rätt ofta åt det hemma som barn och att jag redan då tyckte om det. Torsk i ugn med purjolök, dill, citron och grädde toppas med bacon och smörfräst spenat.


Torsk äggsås

Prova detta recept till helgen med ett glas vin till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.